قانون یا فرهنگ ؟

نوشته شده در ۱۸ مهر ۱۳۸۷ با موضوع خودمانی

مدت های بسیار طولانی و شاید که با صداهای مختلف آژیرها در گوشه و کنار شهر آشنا هستیم. کافیست کوچکترین اتفاقی بیفتد تا صدای یکی از وسایلی که بر روی آن ها آژیر نصب هست با دلیل یا بی دلیل به صدا در آید.

بارها و بارها با چشم خودم دیدم که بسیاری از وسایل چنین فقط و فقط صدای آژیر را به خاطر ماندن در ترافیک یا پشت چراغ قرمز و برای رهایی استفاده کردند. به هر حال نکته مهمی که در اینجا قابل بررسی هست این است که بر اساس اطلاعات شخصی استفاده از آژیرهای خطر در شرایط خاص مجاز است.
در این راستا نباید نقش رسانه های مختلف را فراموش کرد. تاکنون ندیدم هیچ رسانه ای به این نکته بپردازد. نکته ای که گاه آلودگی های صوتی بسیاری برای شهر به همراه دارد.
بارها اتفاق افتاده که در دیر وقت شب صدای آژیر برخی را از خواب بیدار کرده و …
اما آیا در همه جای دنیا چنین است؟
دوستی عنوان می کرد که در کشورهای پیشرفته اگر چنین خودروهایی در حال ماموریت باشد کافیست فقط چراغ گردان آن ها روشن باشد و به گونه ای فرهنگ سازی شده که رانندگان می دانند که باید راه را باز کرده و این کار را می کنند. در حالی که در کشور ما حتی اگر آژیر هم روشن باشد برخی از مسیر باز شده توسط این خودروها استفاده می کنند. این در حالیست که این دوست عنوان می کرد قانون در آن کشورها به راننده اجازه استفاده از آژیر فقط در سر پیچ هایی که دید نیست را می دهد یا شرایط خاص.
این در حالیست که  یکی از مربیان عزیز من در دوره تخصصی نجات در جاده مطرح می کرد که از لحاظ علمی اثبات شده صدای آژیر باعث افزایش ناخود آگاه سرعت ماشین تا ۱۰ کیلومتر بر ساعت می باشد که خود این، با توجه به سرعت غالبا بالای این خودرو ها کم نیست. این مسئله زمانی اهمیت پیدا می کند که این خودرو ها امدادی بوده و مصدوم نیز داشته باشند که خوب به غیر از راننده، جان چند نفر دیگر نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و تاثیرات منفی که بر روی روحیه مصدوم و همراه مریض خواهد گذاشت نیز خود مسئله ای جدا است.
آلودگی صوتی که این خودروها در مسیر نیز ایجاد می کنند با توجه به ترافیک و آلودگی های صوتی دیگر هم جای علامت سوال دارد.
هر چند باید پذیرفت که در فرهنگ سازی در این زمینه نیز کاملا معکوس عمل کردیم.
در تمام فیلم ها نماد چنین خودروهایی صدای آژیر آن بوده و بس. حتی در برخی موارد خود خودرو نیز نشان داده نمی شود. این نماد چنین است که حتی استفاده از آژیر در شب و راه های باز نیز کاملا نشان داده می شود و برعکس اصول صحیح آن ترویج می گردد.
این مسئله را شنیدم که این مورد نیز در راهنمایی و رانندگی ما به صراحت بیان و استفاده از آژیر را ممنوع اعلام کرده است. حال سوال اینجاست که اگر این قانون هست چرا اجرا نمی شود و اگر نیست چرا فکری برای ساماندهی چنین فرهنگی صورت نمی گیرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *