به نام گل سرخ

نوشته شده در ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ با موضوع Uncategorized @fa, فرهنگی

گروه دستان تشکیل شده از حمید متبسم نوازنده تار و سه تار، حسین بهروزی نیا نوازنده بربط (اخیرا از گروه جدا شده و در این کنسرت گروه را همراهی نکرد)، سعید فرجپوری نوازنده کمانچه، پژمان حدادی نوازنده تنبک و ساز های کوبه ای این گروه در سال ۱۳۷۰ شمسی ( ۱۹۹۱ میلادی ) تاسیس گردیده است.

از فعالیت های این گروه می توان به برگزاری کنسرت در بخش فارسی رادیو آلمان DW، رادیوغرب آلمان WDR ، رادیو برلین SFB ، رادیو فرانکفورت HR2 ، خانه فرهنگ های جهان در برلین، فستیوال فاز مراکش، فیلارمونی کلن، فیلارمونی ارونج کانتی، تئاتر شهر پاریس و بسیاری از فستیوالهای بنام اروپا وآمریکا و ضبط آثار آهنگسازان گروه و برخی از آهنگسازان دیگر.
همچنین آثاری چون بوی نوروز ( با صدای ایرج بسطامی )، ساز نو آواز نو ( با صدای شهرام ناظری)، سفر به دیگر سوی ( با صدای شهرام ناظری)، حنائی ( با صدای سیما بینا)، سه نوازی دستان (همنوازی پژمان حدادی، حسین بهروزی نیا و حمید متبسم)،  شوریده ( با صدای پریسا، برنده عنوان شوک موسیقی از مجله موسیقی لوموند و جایزه بهترین موسیقی سال ۲۰۰۳ از وزارت فرهنگ فرانسه )، گل بهشت ( با صدای پریسا)، لولیان (با صدای شهرام ناظری)، ماه عروس ( با صدای صدیق تعریف)، دریاى بى پایان (با صداى سالار عقیلى) نام برد.
همچنین در گذشته نوازندگانی چون محمد علی کیانی نژاد، مرتضی اعیان، کیهان کلهر، بیژن کامکار، پشنگ کامکار، اردشیر کامکار این گروه را همراهی می کردند.

این گروه به همراه سالار عقیلی به مدت شش شب، در دو بخش موسیقی بی کلام و آلبوم به نام گل سرخ را که سال گذشته به عنوان پرفروش ترین اثر موسیقی سنتی ایران نام گرفت را اجرا کردند.

سالار عقیلی خوانندهٔ جوان موسیقی سنتی ایرانی و دانش‌آموختهٔ هنرستان موسیقی سوره و نیز دارای مدرک کارشناسی در رشتهٔ بازیگری تئاتر است. وی همسر حریر شریعت زاده نوازنده پیانو و دف است.
عقیلی از ۸ سالگی فراگیری موسیقی را با نوازندگی سازهای مختلف آغاز کرد. او به هنرستان موسیقی رفت و از همان‌جا تصمیم به یادگیری آواز گرفت. او در طی بیش از ۵ سال نزد صدیق تعریف به فراگیری آواز پرداخت. هم‌اکنون عقیلی افزون بر اجرا و ضبط آثار موسیقی به تدریس موسیقی در آموزشگاه خود و در هنرستان موسیقی مشغول است.

او همچنین گروه رازونیاز را تشکیل داد. که اعضاء این گروه عبارتند از: سالار عقیلی: آواز، حریر شریعت زاده: دف، حامد فکوری: تار، مهدی باقری: کمانچه، آرش فرهنگ فر: تنبک و شهرام غلامی: عود. او به همراه این گروه کنسرتهای بسیاری در داخل و خارج از کشور اجرا کرده‌است.

پ.ن.۱ : کنفرانس خبری گروه دستان / آیدا چاشنی گیر

پ.ن۲: ادامه عکس ها در آژانس عکس خبری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *