پایتخت یا گورستان چند میلیونی

نوشته شده در ۷ اسفند ۱۳۸۴ با موضوع خودمانی, کمک های اولیه

وقتی مرگ آوای خود را سر می دهد از زیر درها و دیوارهای سستی که با تکانی فرو می ریزد و وقتی فریاد نیست شدن همه آنچه تا ساعاتی پیش بود را چون سرودی غمناک نعره می زند یک چیز می ماند که بزرگی اش و شکوهش تو را تکان می دهد و آن امید به زندگی است .
زلزله بم را به یا دارید؟  بیش از ۳۰ هزار کشته و اکنون حادثه در کمین تهران است! زلزله بیش از ۸ ریشتری تهران که سالیانی است خواب را از چشم مردم پایتخت ربوده است. آیا هرگز فکر کرده اید زمانی که این زلزله رخ داد و آنگاه که تمام کارخانه ها ادارات و مجلس به ویرانه ای تبدیل شد و کل کشور فلج شود وقتی ستاد بحران به تلی از خاک تبدیل گردید و وقتی جمعیت هلال احمر با خاک یکسان شد و وقتی … چه کسی اداره امور را به عهده می گیرد ؟!
میلیون ها انسان به زیر خاک خواهند رفت چه کسی به دادشان خواهد رسید؟ رسیدن نیروهای امدادی چه مدت به طول خواهد انجامید؟ وقتی در کشوری به این بزرگی فقط تعداد انگشت شماری سگ زنده یاب و بال گرد (هلی کوپتر) وجود دارد بیرون کشیدن اجساد و نجات افراد چه مدت طول خواهد کشید؟
بم شهری بود که تا کیلومترها اطراف آن بیابان بود. آیا فکر دفن اجساد در تهران را کرده ایم؟ و آیا فکر کرده ایم در صورت تاخیر در دفن اجساد چه بیماری هایی گریبان زنده ماندگان را خواهد گرفت؟ و آیا فکر شکسته شدن سدهای تهران و وضعیت فاضلاب و چاه های زیر تهران شده است؟
لحظه ای فکر کنید! تهران ابر شهری با بیش از ۱۰ میلیون جمعیت به گورستانی بیش تبدیل شده و خود را به عنوان امدادگر در نظر بگیرید. زمانی که با این صحنه مواجه شوید چه حالتی به شما دست خواهد داد؟ آیا شما و امدادگران دیگر می توانند خود را کنترل کنید؟
وقتی یک امدادگر را دهها تن گرفته و هرکدام به سویی می کشند امدادگر چه خواهد کرد؟ چند لحظه خود را در آنجا احساس کنید. آیا می توانید جوابگو باشید؟
تصور کنید ۵ میلیون نفر از جمعیت تهران به زیر آورا رفته اند و اگر برای هر نفر حداقل دو امداگر لازم باشد نیاز به مجموعا ۱۰ میلیون نفر امدادگر داریم!! آیا این تعداد امدادگر در کشور وجود دارد؟ و آیا همه توانایی جوابگویی در چنین حادثه ای را دارند؟ بر فرض چنین باشد. آیا در اینصورت توانایی کافی و لازم برای کمک دارند؟ آیا اصلا تضمینی وجود دارد این همه امدادگر داشته باشیم؟ فراموش نکنید در صورت بروز زلزله بیش از سیصد هزار علمک گاز منفجر خواهد شد. چون در آن زمان در تهران آبی پیدا نمی شود که آتش را مهار کند و آب هم جوابگوی مهار گاز نیست …
بر اساس آمارهای تهیه شده در بلایای مختلف اولین و موثر ترین کمک ها را در لحظات اولیه حادثه، مردم بومی منطقه خواهند رساند. هرگز فراموش نکنیم حادثه فقط در کمین تهران نیست بلکه با توجه به قرار گرفتن ایران بر روی کمربند زلزله تمام کشور در تهدید است.
به یاد داشته باشید که غیر از سه شهر اصفهان، آبادان و خرمشهر تمام شهر های ایران زلزله را تجره کرده اند. به یاد داشته باشیم که زلزله یکی از ۹ بلای طبیعی شایعی است که جان انسان را تهدید می کند. سیل آتش سوزی رانش زمین رعد و  برق و طوفان  …. نیز در کمین جان انسان هستند.

یک نظر در مورد“پایتخت یا گورستان چند میلیونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *